Målrettet satt jeg opp en plan over hvordan jeg skulle legge opp både kondisjonstrening og teknikk på motocrosser…….Ja jøss da….Med en tenåring , og tvillinger på snart 8, og en overarbeidet mann så strekker jo tiden ikke til. Dette er ikke å klage, men selv jeg som alltid har et ekstra gir å gå på har vist også jeg begrensninger. Jeg er student på Høyskolen Kristiania, og tar innholdsmarkedsføring så det er jo mitt hovedfokus. Men med barn hjemme som har sommerferie, er det ikke like lett alltid å jobbe konstruktivt.
Så på bare noen uker har jeg jobbet mye med nettside, lest flere bøker, og fått all informasjon til å sette seg i topplokket. På min lånte mx har fått lagt inn noen timer med teknikk, og lære med hva det handler om.
Jeg og min ”bedre” halvdel satte nesa mot Karmøy motocross klubb for ny Dirt bike girls camp.
Høres sikkert skikkelig tullete ut men når du har bikket 40 så kommer alle sperrene å banker på i hodet ass..
I forkant hadde jeg allerede hørt at dette var en fin bane for nybegynnere å bli trygg med fart på.
Etter å bli delt inn i grupper etter ferdighet, startet vi med svingtrening, vektbalanse, clutch, jevn gass osv …. Synes vel selv det gikk veldig bra, men fortsatt vanskelig å holde jevn gass.
Kveldene gikk med på å diskutere åpent med andre fører om hva slags sykkel jeg skulle satse på å kjøpe meg.
Jeg synes det var vanskelig for jeg likte godt 250 4-takt jeg lånte, men den var stor, veldig tung, og jeg var vel sånn ca 15 cm fra å rekke ned med beina når jeg satt på , Men jeg synes jo det å kjøre to takter var ille skummelt .
Lørdagen sto for tur, og nå skulle vi trene på grind og kjøre heat på hele 8 min.
Verdensrekorden i å holde pusten er på hele 22 minutter, og det styrker min teori om at hele første heat holdt jeg pusten.
Jeg har normalt ganske høy hvilepuls, men etter mye snakk fikk jeg lånt en pulsklokke for å sjekke hvordan kroppen fungerte under kjøring.
Jeg husker skiltet med 15 sekunder kom, sjekka pulsklokka, og hvilepulsen var på plass den, sa høyt til Magnus at slapp av jeg skal ikke ta noen hole shot !!! 5 sekunder skiltet kom, startgrinda falt og det som skjedde da hadde jeg helt alvorlig aldri sett for meg.
Det var full tenning i mitt eget hode, jeg var første fører ut og som nr 4(av 14) inn i første sving.
Man får jo tydeligvis noen man bare har så lyst til å hevde seg over eller henge seg på.
Etter å ha blitt forbi kjørt av en Dirt bike girls pappa, bestemte hodet at ikke f…
Jeg hengte meg på å kjørte hele heatet, glemte alt av sperrer, som å bremse ned før sving, sitte i svingen osv …. Jeg husker att klarer han skal jeg også klare det!!!
Fiksa det vettu.. klarte å henge på han i hele heatet!! Hadde null telling på hvor mange runder jeg kom før jeg tenkte at nå klarer jeg ikke mer, da kom målflagget .
Trener står midt i banen for å stoppe meg og gi meg ros, men jeg satte nesa mot depot.
Nå måtte jeg trekke pusten, hva skjedde med meg nå lissom?
Tidlig søndags morgen, etter at jeg faktisk har sett meg ferdig med helgen kommer han ….
Mannen med kunnskapen!! Jeg hadde sett han før, og synes han var både skummel og så veldig streng ut ….men over helgen hadde jeg jo sett og hørt hvordan han delte kunnskapen sin og trente enduro førere på teknikk.
Jeg synes du skal kle på deg crossklær og bli med å prøve mine sykler sa han ganske så bestemt til meg.
Følte vel at jeg hadde lite med valg, så endte opp med å gjøre som han sa til meg. Takk og lov for det!!!!
Først fikk jeg kjøre hans 250f enduro sykkel, så fikk jeg prøve hans 250 to takter enduro ,,,
Det var noe annet det! Etter å ha kjørt to takter i 15 minutter over en veldig enkel enduro løpe, foreslo Jon Grevæg at jeg skulle sette meg på 250 firtakteren igjen …. Det var som natt å dag, jeg klarte helt seriøst ikke få noen som helst stell på kjøringa lenger !!! Det MÅ bli en 2 takt med enduro motor. Så stor takk til Jon som viste seg å ikke være så skummel, men veldig snill og masse kunnskap.
Etter mye google og snakk med navnesøster så kom jeg selv fram til at jeg hadde veldig lyst på en modell de ikke lager lenger. En KTM 125 xc-w sto øverst på ønskelista…
Eller det vil jeg faktisk si er reinspikka løgn , for på toppen sto en 2022 Ktm 150 exc tpi, med el start. Men lommeboka sa noe helt annet !! Så da var det bare å lete da. 2 uker seinere dro jeg å henta min helt egen motocross. Med stjerner i øya rulla jeg ut min KTM xc-w 2017 modell.
7